photography Jacqueline Fuijkschot

Visit by the Dutch Consul General during ‘Radiant Touch’ exhibition at Art23 Contemporary Art Gallery in Guangzhou China 2019

Lisette has always had an interest in architecture. Late 2017 she decided to focus on the designs by Le Corbusier, an influential French-Swiss urban planner and architect. He attempted to create a better living environment for city folk through his designs, a pioneer of modern architecture. She planned her first trip to visit the impressive Unité d’Habitation residential complex in Marseille France in November 2017. In Spring 2022 Lisette followed her long awaited residency in Los Angeles. Wanting to broaden her research she visited numerous designs by Frank Lloyd Wright and his son Lloyd Wright. She was blown away by the Stahl House, designed by Pierre Koenig. Through a picture made by Julius Shulman, architecture photographer, this house became figurehead of modern architecture in Los Angeles. It is located in the Hollywood Hills, this familyhome stands for transparency and tranquility, risen above the hasty and busy city.

On location she acts like an inhabitant. By temporarily renting an apartment in the residential complexes of Marseille and Firminy, she can genuinely research the new surroundings. She dwells on how the function of the building has determined its shape and linked to it its layout and dimensioning. She also observes closely how the use of light has been optimised for the user.

On a site where she can only visit during opening hours, like the chapel in Ronchamp or the Stahl House, she takes pictures of every inch of the building and dwells through the building and site for hours or as long as is permitted. By placing herself in different locations inside the building and outside, she can immerse and observe the architect’s implementation of light and the use of the fourth dimension – space and time. 

Apart from taking numerous pictures she absorbes and memorizes the often intense and quiet atmosphere. Back in the studio a period of processing information and impressions is followed by technical material research. The results are pure, abstract and spherical works. Light-dark contrasts catch the eye, and the gradients found in the acrylic paint refer to the way in which light falls and spreads into a certain space. In her paintings, all the different lighting situations between day and night are combined. Spaciousness is determined by gradients in colour and contrast, almost identical to the way in which your eyes have to adjust to a dark environment with little light sources.

So far, her interest in Le Corbusier’s designs has brought her to the sites of the Unité d’Habitation residential complexes in both Marseille and Firminy, the Notre Dame du Haut chapel in Ronchamp, Sainte Marie de la Tourette monastery in Eveux, Le Corbusier’s studio apartment in the Molitor building in Paris, Maison La Roche in Paris, the cultural centre in Firminy and the Saint-Pierre church in Firminy.

In Los Angeles she has visited designs by Frank Lloyd Wright, Lloyd Wright, Frank Gehry, Ray and Charles Eames, Pierre Koenig, Richard Neutra, Rudolph Schindler and John Lautner.

She is currently developing ideas to visualise the Stahl House and the textile block facades designed by Frank Lloyd Wright.

 

NL 

Work Art I Play Art interview voor Kunstuitleen

Lisette heeft altijd al interesse gehad in modernistische architectuur. Eind 2017 besloot ze zich te gaan focussen op de ontwerpen van Le Corbusier die hij in Frankrijk heeft gerealiseerd. Hij was een invloedrijke stadsplanner met als doel betere leefomstandigheden te creëren voor de inwoners van drukke steden, een pionier van moderne architectuur. Ze plande haar eerste bezoek aan het indrukwekkende Unité d’Habitation wooncomplex in Marseille Frankrijk in november 2017.

Op locatie infiltreert ze door zich te gedragen als bewoner, dit deed ze tijdens haar onderzoek naar de Unité d’Habitation in Marseille en de Unité d’Habitation in Firminy. Door tijdelijk een appartement te huren in deze wooncomplexen kon ze de nieuwe omgevingsruimte daadwerkelijk onderzoeken. Ze staat stil bij hoe de functie van het gebouw de vorm heeft bepaald met daaraan gelinkt de indeling en maatvoering. Tevens observeert ze hoe de lichtwerking is geoptimaliseerd voor de gebruiker.

Op een locatie waar ze alleen tijdens openingsuren op bezoek kan, zoals de kapel in Ronchamp, is ze te herkennen als de bezoeker die uiteraard eindeloos veel foto’s neemt, urenlang ronddwaalt in het gebouw en op het omliggende terrein. Door zichzelf te positioneren in verschillende locaties in het gebouw en de omliggende omgeving, kan ze zichzelf onderdompelen en observeren hoe Le Corbusier licht toepaste, alsook de vierde dimensie – ruimte en tijd. 

Ze legt haar bevindingen vast door middel van veel foto’s en door het maken van mentale notities; het absorberen en memoriseren van de vaak intense, indrukwekkende sfeer. Terug in de studio wordt een periode van verwerken van alle informatie en indrukken gevolgd door materiaal technisch onderzoek. De resultaten zijn puur, abstracte en sferische werken. Licht-donker contrasten springen in het oog, de kleurovergangen in de acrylverf refereren aan hoe licht valt en zich verspreid in een bepaalde ruimte. In haar schilderijen, worden alle lichtsituaties tussen dag en nacht gecombineerd. Ruimtelijkheid wordt bepaald door overgangen in kleur en contrast, bijna gelijk aan hoe je ogen moeten wennen aan een donkere ruimte met weinig lichtbronnen.

Tot dusver heeft haar interesse in Le Corbusier’s ontwerpen haar gebracht naar de  wooncomplexen van de Unité d’Habitation in Marseille and Firminy, de Notre Dame du Haut kapel in Ronchamp, het Sainte Marie de la Tourette klooster in Eveux, Le Corbusier’s studio apartment in het Molitor gebouw in Parijs, Maison La Roche in Parijs, het cultureel centrum in Firminy en de Saint-Pierre kerk in Firminy.